петък, 19 април 2013 г.

Вкусни алтернативи с орехово мляко



Време е за пролетно прочистване - не само у дома, навън, но и в нашият организъм, който също очаква своето сезонно освежаване и тонизиране. Пролетта е времето, когато се активират обменните процеси, а в същото време тялото е в дефицит откъм желязо, макро- и микроелементи, калций, цинг, селен. Знае се, колко полезни са ядките, тяхното детоксикиращо действие и благотворно влияние не само върху дейността на мозъка, а и за целия организъм.
По-конкретно, идеята ми е да припомня силата и уникалността на ореховите ядки, за които се счита, че са сред най-съвършените готови храни на природата. Обобщено те се нареждат на първо място пред всички видове ядки като здравословен природен продукт. Въпреки че орехите са събирани през есента, успешно запазват  ценните си вещества /когато са съхранявани правилно/ и могат да бъдат консумирани през цялата година и особено ефективно през пролетта. Не случайна е познатата сентенция за шепа орехи или „празник за ума”, оказва се и не само за него:
Всички видове ядки съдържат много витамин А, Е и витамини от трупата В, както и много микроелементи. Орехите обаче са уникални заради  високото си съдържание на витамин С. По съдържанието на витамин С, орехите превъзхождат  касиса и дори цитрусовите плодове.  Орехите са богати на Омега-3 мастни киселини, витамини (А, С, Е, Р и от групата В), минерали (магнезий, йод, мед, калций, манган, фосфор, цинк, желязо), висококачествени белтъчини с голямо съдържание на аминокиселината триптофан, елагова киселина (антиоксидант и фитохимикал) и фибри.  Освен витамините, минералите и аминокиселините, в орехите е открито и наличието на мелатонин, чието  набавяне  подобрява качеството на съня.
Хранителни стойности на 100 г орехи: 654 ккал, 65 г мазнини, 15 г белтъчини и 14 г въглехидрати.  Нещо повече, ядките, дори  с високо съдържание на мазнини, не е задължително да доведат до увеличаване на теглото. Особено полезни за хората с понижен имунитет,  притежават антибактериално, укрепващо и противовъзпалително действие,  идеално балансираща храна за поддържане на протеиновия баланс в организма. Продължителната топлинна обработка отнема от качествата на антиоксидантите в ядките.
Конкретното ми предложение е за домашно приготвено орехово мляко и няколко вкусни алтернативи с него. Имах идея и за едни постни кюфтенца с булгур и орехи, но явно ще останат за друг път. Ние харесваме и оризовото мляко, но сега избрах да се доверя на силата от орехите. Технологията е достъпна и лесна, резултатът, ако обичате орехи - леко бежовият цвят и осезаем орехов аромат, мляко ще ви задоволи. Ореховото мляко е и отличен източник на витамин Е, антиоксиданти, омега-3 мастни киселини и манган.
Това, което ми се стори важно в подготовката е накисването на ядките за няколко часа - аз от вечерта. Четох, че орехите отделят големи количества токсини по време на накисване и е хубаво да се изплакнат много добре, а дори неколкократно. Различните рецепти предлагат различни пропорции на орехови ядки и вода, което предполага съответно и различна гъстота, „масленост” на полученото мляко. Има предложения за 1:3; 1:4, 1:5 и повече, но за нас оптимално съотношение се очерта 1:3,5 ядки и вода.


Орехово мляко:
/пропорции от walnut milk/
1 ч.чаша почистено орехови ядки
3 ½  ч.чаши студена вода*

 * количеството на водата може да се увеличи при желание
Ядките се накисват за няколко часа в студена вода, колкото да ги покрие. Отцеждат се, водата се изхвърля и измиват неколкократно. Поставят се в кухненски пасатор или блендер, налива се около 2 -2½  ч.чаши вода и на няколко пъти с кратки почивки пасира фино. Получената смес се прецежда през марля или цедка. До разрежда се с вода на вкус, налива се в подходящ съд и съхранява до 4 дни в хладилник.
Сервира се студено, овкусено или натурално.


Може да се овкуси –подслади и ароматизира – мед, захар, ванилия лимон или нещо друго…

 

На логичния въпрос – за какво да се употреби останалата от прецеждането смляна орехова маса – навсякъде, където се използват смлени орехи:
  • добавяне към мюсли, овесна или друга каша;
  • изсушаване във фурна /върху хартия за печене/ и употребяване при приготвяне на сладкиши или поръсване;
  • добавяне към плодови или зеленчукови салати;
  • използване при приготвяне на дипове, сосове или песто с орехови ядки
  • смесване с тахан и мед, още други идеи или директно похапване
Първо, с идея за нещо солено:


След като в много рецепти традиционният таратор с краставици се поръсва със смлени орехи за допълнителен вкус е удачно използването на ореховото мляко за приготвяне и на такъв таратор:
В течността може да се добави и от гъстата орехова смес, по желание.

Таратор с орехово мляко



Намерението ми бе да направя десерт с орехово мляко. Избрах това да бъде млечен пудинг по подобие на оризовия /Rice pudding/, с булгур и амарант, подходяща и в дни на ограничения откъм млечни и животински продукти, т.е. тази рецепта е постна. Правила съм сходни по вкус жито и елда с бадеми, както и плодово ашуре, така че очаквах и тази комбинация да ни хареса... и с право!



 Орехов  млечен пудинг с булгур и амарант
Продукти за 4-6 порции
½  ч. чаша булгур
½  ч. чаша амарант
2 ч.чаши орехово мляко
1 ч.чаша вода/сок от портокал
¼  ч.чаша захар или мед на вкус
¼ ч.чаша стафиди
1 с.л. смлени орехи или бадеми, по желание
канела, ванилия, портокалова кора

Булгурът и амарантът се накисват /поотделно/  във вода за няколко часа /4-6h./. Изцеждат се, измиват и поставят заедно в съд с 1 ч.чаша вода и 1 ч.чаша мляко, в случая орехово – течността трябва да ги покрие. Може да се постави пръчка канела, която след 10-на минути да се извади. Оставя се на средна температура да ври около 15 минути, с периодично разбъркване, ако течността изври се долива още.  Добавя се останалото количество орехово мляко около 1 ч.чаша сместа ври още 10–на минути, до желаната степен на омекване! Подслажда се, ароматзиира и овкусява със стафидите и смлените ядки. Покрива се и изчаква 10-мин. леко да стегне.


Порционира се,след няколко чaса вече е по-стегнат и може дори да се обърне. 



При поднасяне се гарнира с пресни плодове и/или ядки,
аз поръсих с изсушената орехова смес от млякото

 

Опитайте...


12 коментара:

Gergana Lazarova каза...

И тук виждам нещо, което е хем полезно, хем вкусно. Ама така е, и тялото ни има нужда от малко чистота.
Поздрави, Диди, чудесни идеи ни споделяш!

Dani каза...

Дианка, прекрасни предложения :)
А как са поднесени....
Ще си хапна с удоволствие!
Прегръдка и много слънчево настроение!

tillia каза...

Обичам орехи и много често употребявам, главно в закуска с овесени ядки.
Диана, благодаря ти за чудесните рецепти!
Много ми харесва това, че даваш идеи как да се оползотвори останалата орехова маса след приготвянето на ореховото мляко!
Прекрасни снимки!
Слънчеви почивни дни!

di_ani каза...

Гери, благодаря ти -
с теб сме почти на една вълна. Много ми допадна определението ти за вътрешната чистота на тялото.
Поздрави, усмихнати и слънчеви почивни дни, Диана
Прегръдка и от мен, Дани,
заповядай и си похапни -
драго ми е че ти допадат тези идеи.
Благодаря ти, усмивки и хубав уикенд, Диана
Тилия, наистина повечето идеи за консумиране на орехи са свързани с включването им закуската или десерти. Харесах идеята за по-разширеното им пролетното въздействие върху организма. Аз изсуших една част от "остатъка" /стана малко по-тъмна/, а другата похапнахме и използвах свежа - беше вкусна:)
Благодаря ти,
усмихнати, успешни и слънчеви събота и неделя, Диана

Мари каза...

Диана,много ми допадат тези предложения,аз също накисвам орехите преди консумация,а пък млякото със сигурност ще опитам.Трябва да е здравословно, че след тези зимни месеци и тежки десерти...Поздрави!

traiana каза...

Страхотни предложения, Дани! Хубав уикенд!

Eva Toneva каза...

Не спирам да се възхищавам на уменията ти да твориш невероятни постни изкушения, Диана! Невероятна си, а изкушенията ти винаги ме карат да се облизвам пред монитора! Сърдечни поздрави с пожелания за прекрасен уикенд! :)

di_ani каза...

Благодаря ви, от сърце!
Наистина считам за полезно, макар и за кратко време, да се достави на организма по-различен вид храна. А когато е и здравословна, още по-добре, а по време на пости - необходима!
Мари,
Траяна,
Ева,
Много сте мили, момичета,
радвате ме с вашите одобрителни коментари и позитивно отношение.
И от мен пожелания за много усмивки и прекрасен уикенд! :

Снежанка Драгомирова-Elti каза...

Дианче, много хитра идея е това орехово мляко. Бях сигурна, че в бутилчиците има истинско мляко, докато не прочетох рецептата. Много ми хареса и ще се възползвам от прекрасните ти идеи за сладко и солено :) Поздрави, мила и хубава вечер!

Irma каза...

Отново ме караш да се облизвам сладко, Дианка! Прекрасни снимки и рецепти!
Ореховото мляко съм правила няколко пъти, но моето е леко кремаво, за разлика от това, което показваш. Потвърждавам за вкуса!
Сега ме провокира да се отправя към кухнята за един бърз таратор. Е, няма да е с орехово мляко, но с доста ядки вътре ;)
Прекрасна неделна вечер от мен, мила! Поздрави!

Екатерина каза...

Дианка, и аз като останалите се възхищавам на постните ти чудеса, от оригинални - по оригинални, от вкусни - по-вкусни... Това мляко ме заинтригува, гледам, че може да се използва като заместител на кисело и прясно, поне по рецептите, в които си го включила е така. Не съм ползвала друго мляко освен соево и кокосово и наистина ми е интересно. Пожелавам ти прекрасна цветна седмица, Дианка!!!

di_ani каза...

Снежи,
Ирма,
Кате,
благодаря за коментарите и ми е драго, че ви допадат тези идеи с орехово мляко. Споменала съм, че наистина има цвят с лек кремав нюанс - въпрос на светлина и фото:), изсушената маса - също е по-тъмна, но вкусът е определено орехов.
Сърдечни поздрави и от мен,
усмихната, успешна и слънчева нова седмица, Диана